“Soms heeft een kind wat meer tijd nodig”

Karin Wolf is sinds 2015 werkzaam op openbare basisschool De Springplank in Diezerpoort: eerst als leerkracht en sinds 2023 als intern begeleider. De Springplank
is een ruime school met verschillende faciliteiten. De basisschool heeft ongeveer 130 leerlingen én er is in het gebouw een kinderdagverblijf en peuterspeelzaal van Doomijn
kinderopvang en een NT2-voorziening voor nieuwkomers. Daarnaast biedt De Springplank in samenwerking met externe partijen verschillende faciliteiten aan, waaronder een breed naschools aanbod. Karin heeft goed contact met het VVE Platform, waar op dit moment acht kinderen van haar school begeleid worden in hun thuissituatie.
“Durf je in de klas te zeggen wat je denkt als je de taal niet machtig bent?”

Taalontwikkeling

Als ouders of school een hulpvraag met betrekking tot de taalontwikkeling van het kind hebben, neemt Karin contact op met Elke Versteeg (coördinator van het VVE Platform). “Het gaat dan vaak om kinderen die zich op school goed kunnen ontwikkelen in de Nederlandse taal, maar thuis weinig in aanraking komen met de Nederlandse taal. Naast NT2-kinderen (kinderen die van oorsprong een andere taal spreken), speelt laaggeletterdheid ook een rol binnen de begeleiding. Hulpvragen over sociale weerbaarheid zijn er ook, maar die vloeien volgens Karin ook vaak voort uit het taalaspect: “Durf je – in een taal die je niet helemaal machtig bent – te zeggen wat je denkt?”

De koppeling tussen student en gezin wordt gemaakt door de coördinator van het VVE Platform. Als het lukt, gaat Karin altijd mee met de student naar het eerste gesprek. Zo heeft de student altijd een aanspreekpunt op school en is de cirkel om het kind (school – gezin – student) weer rond. “Ouders hebben ook een belangrijke rol tijdens dit kennismakingsgesprek. Ik informeer altijd nog eens of dit is waar ze behoefte aan hebben.”

Het minst favoriete onderdeel van het proces vindt Karin het invullen van aanmeldformulier. “Dat is altijd wel een werkje. De praktijk werkt fantastisch, maar het opstarten vraagt nog wel wat tijd. Naast de administratieve kant, moeten ouders en student ook altijd even aan elkaar wennen. Ouders weten nog niet goed wat ze kunnen verwachten of vinden het spannend. Ook bij studenten zie je enige vorm van onzekerheid en spanning. Het is fijn beide hier in de beginfase te kunnen ondersteunen.”

De rol van de ouders

Karin vindt het belangrijk dat de thuisbegeleiding voor ouders ook goed voelt. Ze legt uit: “Als ouders een vertrouwd gevoel bij de begeleiding hebben, stralen zij dit ook uit naar hun kinderen. Onze ervaring is dat onze ouders erg hartelijk zijn (en dat er ook op culinair gebied voor de studenten goed gezorgd wordt!). Als een kind merkt dat ouders open staan voor de begeleiding van de student die werkt met het kind, staat het kind ook veel meer open om nieuwe dingen te leren. Daarnaast is het voor ouders vaak waardevol om te zien hoe de communicatie verloopt tussen de student en hun eigen kind. Het is een win-winsituatie!”

Maar een uurtje per week

“Ouders – en ook kinderen – vinden het vaak jammer dat de begeleiding na een jaar stopt. Het lijkt ‘maar een uurtje per week’, maar het is wel een jaar lang extra aandacht voor de ontwikkeling van jouw kind. Ouders waarderen dat enorm. Die aandacht heeft echt impact,” vertelt Karin. “Soms zie je dat een kind wat meer tijd nodig heeft om tot groei te komen. Als iemand net op gang is, is het zonde om te stoppen. Het is echt heel mooi dat het VVE Platform dan ook meedenkt over een mogelijke verlenging van het traject. Er komt dan wel een nieuwe student, maar omdat zowel de ouders als het kind weten wat ze kunnen verwachten, is de vertrouwensband er sneller.”

“Het VVE Platform is erg laagdrempelig en we hebben erg goede ervaringen. Ouders zijn altijd erg dankbaar dat er een jaar lang één dag in de week een speciaal aan hen toegewezen student langskomt, die activiteiten met hun kind onderneemt. De aanpak is niet schools, de bezoeken zijn gezellig en huiselijk”

Begeleiding buitenshuis?

De leerkrachten van de kinderen op De Springplank die begeleiding krijgen van een student van het VVE-Platform, zien dat de leerlingen zich echt ontwikkelen op taalgebied. Een mooie vervolgstap zou volgens hen zijn dat studenten naast de begeleiding thuis, ook mee zouden gaan naar bijvoorbeeld sportactiviteiten. “Het lijkt ons mooi als de student mee gaat, puur ter ondersteuning van de taal. Het minder goed spreken van de taal zorgt er namelijk wel voor dat kinderen niet sporten. Zo’n sportles gaat best snel en er wordt veel talige instructie gegeven. Als de student mee zou kunnen, zou dit ervoor kunnen zorgen dat kinderen meer geïntegreerd raken.”

Samen met studenten

Op dit moment werkt de Springplank met een aantal studenten die heel actief leerkrachten benaderen als zij vragen hebben. “Ik vind het heel mooi dat jullie dit op deze manier doen,” vertelt Karin. “Je biedt de studenten een kans om in de praktijk, met de voeten in de klei aan de slag te gaan met professionals. Wij als school staan er samen met de coördinatie van het VVE Platform omheen. Als studenten tijdens het traject met een hulpvraag komen, gaan wij deze hulpvraag niet zelf oplossen. We leren de student hoe hij of zij dit zelf kan aanpakken, zodat niet alleen onze leerlingen een mooie ontwikkeling doormaken maar ook de studenten vol in ontwikkeling zijn. Dat maakt het werken met studenten heel leuk en waardevol.”

Begeleiding buitenshuis?

De leerkrachten van de kinderen op De Springplank die begeleiding krijgen van een student van het VVE-Platform, zien dat de leerlingen zich echt ontwikkelen op taalgebied. Een mooie vervolgstap zou volgens hen zijn dat studenten naast de begeleiding thuis, ook mee zouden gaan naar bijvoorbeeld sportactiviteiten. “Het lijkt ons mooi als de student mee gaat, puur ter ondersteuning van de taal. Het minder goed spreken van de taal zorgt er namelijk wel voor dat kinderen niet sporten. Zo’n sportles gaat best snel en er wordt veel talige instructie gegeven. Als de student mee zou kunnen, zou dit ervoor kunnen zorgen dat kinderen meer geïntegreerd raakt.”

Samen met studenten

Op dit moment werkt de Springplank met een aantal studenten die heel actief leerkrachten benaderen als zij vragen hebben. “Ik vind het heel mooi dat jullie dit op deze manier doen,” vertelt Karin. “Je biedt ze een kans om in de praktijk, met de voeten in de klein aan de slag te gaan met professionals. Want ook de studenten zijn nog lerend. Wij als school staan er samen met de coördinatie van het VVE Platform omheen. Er is een hulpvraag die wij niet gaan oplossen, maar we leren de student hoe hij of zij dit kan aanpakken. Dat maakt het heel leuk om te werken met studenten. Studenten komen wel bij ons als ze ergens tegen aanlopen, dat is heel fijn en waardevol.”