Travers Welzijn en WijZ Welzijn bundelen hun krachten voor een vernieuwd “Welzijn op Recept” programma in Zwolle. Met het vernieuwde “Welzijn op Recept” richten we ons op inwoners van de gemeente Zwolle van 18 jaar en ouder. De welzijnscoaches van “Welzijn op Recept” gaan aan de slag met het uitgebreide activiteitenaanbod van SamenZwolle. Deze samenwerking zorgt voor een groter bereik van deelnemers, een breder scala aan welzijnsactiviteiten en versterking van elkaars expertise.

Huisarts schrijft “Welzijn op Recept” voor

“Welzijn op Recept” is een aanvulling vanuit welzijn op de medisch-sociale benadering van de huisarts. Het programma verbreedt de aanpak van psychosociale problemen door verwijzingen naar welzijnscoaches in te zetten, in plaats van zich te richten op het voorschrijven van medicijnen. Huisartsen kunnen via ZorgDomein eenvoudig doorverwijzen naar het vernieuwde “Welzijn op Recept”. Tijdens het traject wordt de huisarts op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.

Klachten verminderen door leuke activiteiten

Als iemand al geruime tijd last heeft van symptomen zoals hoofdpijn, vermoeidheid of angst, kunnen er mogelijk onderliggende gebeurtenissen een rol spelen. Voorbeelden hiervan zijn het verlies van een baan of eenzaamheid. Deelname aan leuke activiteiten kan helpen. Samen met de welzijnscoaches ontdekt de deelnemer de perfecte activiteit en werkt aan een beter welzijn.

 

Hoe werkt Welzijn op Recept?

stap 1 | Bij de huisarts

De huisarts bespreekt met de inwoner de mogelijkheid om gebruik te maken van Welzijn op Recept. Als de inwoner interesse heeft, verwijst de huisarts gemakkelijk door via ZorgDomein. De huisarts vertelt de inwoner dat de welzijnscoach telefonisch contact opneemt om een afspraak te maken.

stap 2 | Inwoner en welzijnscoach maken een plan

De welzijnscoach maakt een afspraak met de inwoner. Tijdens het startgesprek maken de inwoner en de welzijnscoach een plan: wat wil deze persoon graag doen? Er wordt meteen een vervolgafspraak gemaakt.

stap 3 | Meedoen aan een activiteit

De welzijnscoach gaat met de inwoner op zoek naar een passende activiteit of vrijwilligerswerk. Als deze het prettig vindt, gaat de coach mee. De welzijnscoach zorgt ervoor dat de deelname soepel verloopt.

stap 4 | Evaluatie

Als de activiteit niet goed past, gaan de coach en de deelnemer samen op zoek naar iets anders. Na drie maanden neemt de welzijnscoach contact op met de deelnemer om te bespreken hoe het gaat.

stap 5 | Terugkoppeling via ZorgDomein

Als de deelnemer nog steeds deelneemt en tevreden is, stopt de ondersteuning van de welzijnscoach. Als dit niet het geval is, bespreekt de welzijnscoach of de deelnemer een nieuwe activiteit wil proberen. De huisarts ontvangt via ZorgDomein een update over de voortgang.

Welzijn in de wijk

Kun je de hulp van een welzijnswerker gebruiken? Je hoeft hier uiteraard niet eerst voor langs de huisarts. Neem contact op met de buurt-/opbouwwerker uit jouw stadsdeel. Bekijk hun contactgegevens hier.