“Je wordt een vertrouwd gezicht voor een kindje”

Fleur is tweedejaars Social Work en koos voor het profiel Jeugd. Een stage bij het VVE-Platform past haar daardoor perfect! Tijdens haar stage kan ze de theorie goed koppelen aan de praktijk.

Als stagiair bij het VVE-Platform, word je gekoppeld aan een kindje met een specifieke hulpvraag. Zo kan een kleine hulpvraag zijn dat een kind ondersteuning nodig heeft met schooltaken, zoals begrijpend lezen. Een grote hulpvraag kan zijn dat een kindje ondersteuning nodig heeft in zijn of haar sociaal emotionele ontwikkeling. Soms help je één kind (of gezin) met een wat grotere hulpvraag, een andere keer lopen er meerdere kleine vragen. Fleur begeleidt kinderen op de peuteropvang én komt bij ze thuis.

Werken met kinderen

“Als je stage bij het VVE-Platform wilt lopen, moet je er wel zeker van zijn dat je het leuk vindt om te werken met kinderen”, vindt Fleur. “Het is niet een plek om te onderzoeken of je met kinderen zou willen werken. Het zijn kinderen met (lichte) hulpvragen, daar moet je wel open voor staan en geduld voor hebben. Er komt zoveel meer bij kijken. Openstaan voor andere culturen is bijvoorbeeld ook erg belangrijk.”

Om stage bij het VVE-Platform te lopen, heb je een bepaalde mate van zelfstandigheid en creativiteit nodig. De stage biedt veel vrijheid, de mogelijkheid om je eigen begeleidingsstijl te ontwikkelen en zelfstandigheid en.. heel veel blije kindergezichten!

Peuteropvang en thuissituatie

Het eerste deel van de week gaat Fleur zelf naar school, donderdag en vrijdag zijn haar stagedagen. Op donderdag is Fleur de hele dag op de peuteropvang. Zij is daar zodat een van de kindjes een vertrouwd gezicht heeft op de groep. “Ik ontvang haar als ze ’s ochtends binnenkomt en begeleid haar de hele tijd. Op vrijdag ben ik ook bij deze groep, maar dan ben ik er voor alle kinderen van de groep. Na 11 uur ga ik naar het huis van het meisje dat ik op donderdag op de peuteropvang begeleid. Daar doen we in haar eigen omgeving activiteiten.”

Juffenrol

In het begin betrapte Fleur zich er nog wel eens op dat ze in de ‘juffenrol’ ging zitten. Als de hulpvraag over begrijpend lezen ging, was het voor de hand liggend om daar iedere keer iets mee te gaan doen. Maar de begeleiding gaat verder, vertelt Fleur: “Het is mooi dat als je op huisbezoek gaat je de band met het kindje kan opbouwen. Je maakt even een praatje en doet een spelletje. Goed luisteren naar de behoefte van het kind. Zo had ik onlangs een meisje dat van nature heel timide is. Als ze van school kwam ging ze heel veel oefenen voor school, huiswerk maken. Ze had weinig sociale contacten. Door met haar in gesprek te gaan, ontdekten we dat ze het heel leuk zou vinden om iets te doen naast school. We hebben toen een positieve gezondheidstest gedaan. Er kwam uit dat ze het heel leuk zou vinden om op turnen te gaan, maar daar bleek het gezin de middelen niet voor te hebben. Tijdens mijn intervisie heb ik een workshop gevolgd over armoede, over mogelijkheden die er zijn om kinderen aan het sporten te krijgen. Daar ben ik nu mee bezig. Hopelijk lukt het om haar op turnen te krijgen!”